Jak správně obuv reklamovat?

Praktický návod, aby vaše reklamace obuvi měla šanci uspět...

Reklamace obuvi (ale i jakéhokoli jiného zboží) není nic výjimečného. Každý výrobek může mít vadu — důležité je ale vědět, jak správně postupovat, aby byla vaše reklamace posouzena férově a bez zbytečných komplikací. Mnoho nedorozumění vzniká velmi často kvůli způsobu uplatnění reklamace, a nikoliv kvůli vadě samotné.

Čím dřív, tím líp

O obuv (i o cokoliv jiného) byste měli pravidelně pečovat. Kromě samotné péče o obuv to má ještě jeden důvod — při jejím čištění a ošetřování můžete totiž zaregistrovat nedostatky, které by jinak zůstaly nepovšimnuty. A pokud se vám to stane, je extrémně důležité tuto obuv poté, co se objeví první nedostatky (vady), již nepoužívat.

Pokud budete prvotní příznaky možné vady ignorovat, může dojít k jejímu rozšíření a reklamace může být poté i zcela oprávněně zamítnuta, protože z původně opravitelné vady se stane vada neopravitelná, nebo se původní nedostatek rozšíří dokonce až do té míry, že již nebude možné určit skutečnou příčinu vadného stavu obuvi.

Co můžeš udělat hned, neodkládej na zítřek

V případě reklamací obuvi pak platí tato lidová moudrost dvojnásob. Dlouhodobá zkušenost říká, že čím dříve po nákupu reklamaci uplatníte, tím větší šanci máte, že bude úspěšná. Pokud na obuvi zjistíte nějaké nedostatky, řeknete si, že ji budete reklamovat, ale reálně se k tomu dostanete až za několik měsíců nebo třeba i za půl roku, ale vaše šance na úspěch po určité době dramaticky klesá. A to i přesto, že obuv zůstává stále ve stejném stavu.

Kdy, kde, co a za kolik jsem koupil

Žádný zákon ani předpis sice nestanoví povinnost, že reklamaci musíte uplatnit jen s dokladem o koupi, ale je to stále nejúčinnější způsob, jak nákup obuvi při reklamaci prokázat. Účtenka či faktura obvykle obsahuje všechny potřebné údaje: datum a místo nákupu, model nebo artikl reklamované obuvi i její cenu. V dnešní době může být v papírové i digitální podobě a existují i jiné možnosti (jako je výpis z účtu, svědectví třetí osoby nebo i čestné prohlášení apod.), ale předložení účtenky je stále tím nejběžnějším a nejjednodušším řešením.

Obuv musí být při reklamaci vždy čistá a v kompletním stavu

Není to tak samozřejmé, jak by se vám mohlo na první pohled zdát a prodejci by vám o nejrůznějších situacích, kdy obuv odmítli převzít k reklamaci, mohli vyprávět… Boty proto předkládejte k reklamaci vždy suché a čisté, a to i ze spodní strany. Prodávající to jistě ocení a přinejmenším nezískáte „záporné body“ ještě dřív, než reklamace vůbec začne. Obuv musí být také v kompletním stavu, tedy oba půlpáry, včetně vkládacích stélek a šněrovadel. I předložení nekompletní obuvi pak totiž může být důvodem pro zamítnutí reklamace, a to zejména  pokud její nekompletnost brání objektivnímu posouzení reklamovaného nedostatku.

Naopak co není nutné při reklamaci obuvi předkládat, je její původní krabice nebo její jiný obal. Ale i to dnes většina prodejců, alespoň těch seriózních, ví.

Uplatnění reklamace a kontaktní údaje

Před uplatněním reklamace obuv pečlivě prohlédněte a v klidu se rozhodněte, co budete reklamovat.

Nedostatků (vad), na které budete poukazovat, může být samozřejmě i více. Vždy musíte ale podle charakteru daného nedostatku nebo nedostatků, uvést, co v rámci reklamace požadujete, tj. zda chcete od kupní smlouvy odstoupit, obuv opravit nebo zda vám jen postačí třeba sleva. A nezapomeňte uvést také vašekontaktní údaje, které prodávající využije v okamžiku, kdy vás bude o vyřízení vaší reklamace informovat.

Se slušností nejdál dojdeš

A na konec poslední lidová moudrost. I když reklamace nemusí být vždy úplně tím nejpříjemnějším zážitkem, nikdy by se nemělo zapomínat na slušnost a vstřícnost i vůči druhé straně, a tedy i vůči prodávajícímu. Vlídný a přátelský přístup se vám v této situaci nejen vrátí, ale rozhodně i vyplatí.