Online tržiště
Internetová tržiště (anglicky marketplaces) jsou jasným trendem poslední doby. Jejich principem je přímé propojování prodejců a zákazníků za úplatu na vybrané platformě, kde platforma sama vystupuje jen v roli prostředníka nebo mediátora. S tím ale souvisí i zásadní nedostatek celého systému, protože odpovědnost za neplnění pravidel, která mají zákazníka ochránit, se tříští a tato pravidla tak často nejde ani vymáhat.
Co je důležité si před nákupem na takovém tržišti uvědomit?
- Tyto platfromy investují značný objem prostředků do reklamy a marketingu, takže jejich nízké ceny, slevy a další lákadla pro spotřebitele (jako je i doručení zdarma apod.) jsou snadno dostupná a viditelná, ale často
- nerespektují pravidla, která platí u nás i po celé EU pro jakýkoli prodej zboží a služeb na internetu, a to mimo jiné i proto, že
- jsou dnes po celém světě zakládány proto, aby vydělávaly na prodeji spotřebního zboží a možnostech poskytování další reklamy či jiných služeb (a to i včetně služeb finančních).
Jaká pravidla hry tato tržiště nedodržují nejčastěji?
Mezi nejčastěji nedodržovaná či obcházená pravidla, což ve svém důsledku poškozuje zákazníka, přitom (kromě porušování některých etických pravidel a negativního vlivu masového prodeje zboží a spotřebních na životní prostředí) v současnosti patří především následující jevy:
- platforma nedeklaruje dostatečně jasně a srozumitelně svůj status, takže zákazník neví, od koho a za jakých podmínek vůbec zboží na internetu nakupuje, a
- platforma jej dostatečným způsobem neinformuje ani o tom,
- kdy a za jakých podmínek mu vzniká právo na odstoupení od smlouvy,
- jaká záruka se na dané zboží vztahuje a tedy i
- jak může dané zboží reklamovat.
A velkým problémem může být při těchto nákupech také samotná bezpečnost dat, resp. skutečnost, že platformy jsou velmi často skoupé i na základní informace o tom, jak se zákaznickými daty a údaji o nich nakládají.
Proč jsou nákupy na těchto tržištích pro zákazníky rizikové?
Hlavním důvodem, proč bychom měli být při nákupech na těchto platformách obezřetní, je ale to, že internetová tržiště nenesou prakticky žádnou odpovědnost za kvalitu a bezpečnost nabízeného zboží, takže i když se smíříte např. s jeho horší kvalitou, můžete si snadno pořídit výrobek, u kterého nikdo neposoudil jeho soulad s příslušnými předpisy a normami, takže vám může v domácnosti třeba zahořet nebo může být i plný zakázaných chemických látek, a tedy nebezpečný pro vás a v případě hraček i pro vaše děti, a také může být padělaný, takže nemusí mít ani tu hodnotu, za kterou si jej pořizujete.
A není ani žádným tajemstvím, že problémy s vymáháním výše uvedených pravidel nemá u nás jen Česká obchodní inspekce podle předpisů na ochranu spotřebitele nebo např. Český telekomunikační úřad podle evropského Nařízení o digitálních službách, ale že podobné problémy mají dozorové orgány prakticky ve všech zemích EU, takže i pro samotného spotřebitele je potom velmi obtížné, aby si za svými právy stál a aby ve sporu, pokud nastane, s online tržištěm případně uspěl.
Co vám tedy můžeme doporučit?
Z výše uvedeného je to zřejmé. Pokud chcete na nějakém online tržišti nakupovat, měli byste se důsledně seznámit s tím, od koho a za jakých podmínek dané zboží vlastně kupujete, jaká práva vám zaručuje, a především jakou odpovědnost za nabízené zboží přejímá, abyste se vyhnuli vážným nebo minimálně nepříjemným následkům takovéhoto nákupu.
A měli byste být ve všech těchto ohledech velice obezřetní, a tedy si i nákup daného zboží zde případně i rozmyslet, pokud je kupř. nutně nepotřebujete.