Zdravotnické služby - práva a ochrana pacientů
I pacient je spotřebitel. Ze zákona disponuje silnými právy, které musí ale umět uplatňovat.
Kde podávat stížnost na provedení zdravotnické služby?
1. V případě, kdy je zřizovatelem zařízení stát, samosprávný celek (kraj) nebo soukromá společnost:
- Podat návrh na přezkoumání poskytnuté zdravotní péče vedoucímu zdravotnického zařízení, nebo jeho zřizovateli.
2. V případě soukromého lékaře můžete službu reklamovat u:
- vedoucího odboru zdravotnictví příslušného Krajského úřadu.
- územní znalecké komise příslušného Krajského úřadu
- ústřední znalecké komise při Ministerstvu zdravotnictví ČR
- České lékařské komory počínaje regiony až po ústředí České lékařské komory
- oblastních zařízení České stomatologické komory či na ústředí České stomatologické komory
- příslušné zdravotní pojišťovny a
- při podezření z trestného činu můžete podat i trestní oznámení policii ČR, státnímu zástupci nebo soudu.
JAKÁ MÁME PRÁVA? - Návody a informace pro pacienty:
Kontakty v oblasti zdravotnictví:
Organizace v přímé působnosti ministerstva zdravotnictví -
Česká lékařská komora
- Lékařská 2/291, 150 00 Praha 5
- telefon: +420 257211329, 257217226; e-mail: recepce@clkcr.cz
- ostatní informace viz - zde
Česká stomatologická komora
- Slavojova 22, 128 00 Praha 2
- telefon: +420 234709611 /recepce/
- ostatní informace viz - zde
Ministerstvo zdravotnictví ČR
- Palackého nám. 4, 128 01 Praha 2
- telefon: +420 224971111, e-mail: verejnost@mzcr.cz
- ostatní informace viz - zde
Státní ústav pro kontrolu léčiv
- Škrobárova 48, 100 41 Praha 10
- telefon: +420 272185111, e-mail: posta@sukl.cz
- ostatní informace viz - zde
Svaz pacientů ČR
- Sokolská 32, 120 00 Praha 2
- telefon: +420 731968181, e-mail: posta@pacienti.cz nebo poradna@pacienti.cz
- ostatní informace viz - zde
Zdravotní pojišťovny
Právní předpisy a další informace:
- Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (zejména § 28 a násl.) - zde