Ochrana spotřebitelů při nájemních smlouvách na bydlení
Nejedná se sice o typický vztah mezi spotřebitelem a podnikatelem, ale vzhledem k závažnosti této problematiky zde přinášíme základní informace i o ochraně spotřebitele při nájemních smlouvách na bydlení.
I když nájemní smlouva byla uzavřena podle zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, s účinnosti od 1.1.2014 se nájem řídí novým Občanským zákoníkem (NOZ). Nájemní smlouva by měla být písemná, nicméně NOZ nově pracuje s pojmem faktický nájem – jde o nájem, který existuje i bez písemné nájemní smlouvy.
Pokud jste uzavřeli nájemní smlouvu na byt či dům s podnikatelem, pak se na vás obecně vztahují i ustanovení NOZ na ochranu spotřebitele - § 1810 a následující (např. ochrana před nepřiměřenými smluvními podmínkami, ustanovení týkající se uzavírání smluv na dálku např. pomocí e-mailové komunikace a další).
V této sekci vám nabízíme bližší informace ve vztahu k výpovědi nájemní smlouvy a ke zvýšení nájemného.
TIP
- Návrh smlouvy, je-li sjednána písemně, si dobře přečtěte.
- Veškerou komunikaci se snažte mít zachycenou písemně.
- Písemnosti zasílejte doporučeně s dodejkou.
Kontakty pro pomoc
Zodpovědné ministerstvo:
Ministerstvo pro místní rozvoj
- Staroměstské náměstí 6, 110 15 Praha 1
- Telefon: +420 224 861 111, e-mail: info@mmr.cz
- Více na: http://www.mmr.cz
Kontakty na spotřebitelské organizace v ČR:
Příslušné soudy:
Právní předpisy a další informace:
-
§ 2201 - 2234 nájem obecně, § 2235 – § 2301 nájem bytu a nájem domu, § 2274 – § 2278 podnájem - zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník
-
§ 1810 a násl. ochrana spotřebitele - zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník