Viry bakteriofágy - nový nástroj pro bezpečnost potravin?

Bakteriofágy jsou viry schopné napadat určité druhy bakterií a mohou sloužit jako účinná antibakteriální prostředky. Podle některých experimentů se ukazuje, že léčba pomocí bakteriofágů je lepší než pomocí antibiotik. Nově se prověřují možnosti jejich vyu

Bakteriofágy, viry infikující bakterie, byly objeveny počátkem minulého století. V roce 1915 byly izolovány mikrobiologem Frederikem Twortem. V roce 1917 objevil Felix d´Herrelle terapeutický potenciál bakteriofágů a úspěšně je použil při léčbě úplavice, následně i při léčbě břišního tyfu.

Název mají podle řeckého výrazu pro „požírače bakterií“. Bakteriofágy jsou schopné napadat určité druhy bakterií a mohou sloužit jako účinná antibakteriální léčiva.

Stavba různých druhů bakteriofágů je velmi podobná – skládá se z bílkovinné kapsidy složené ze dvou částí: hlavičky (obsahuje nukleovou kyselinu – DNA) a bičíku, ze kterého vyrůstají bičíkovitá vlákna pro přichycení na hostiteli, tj. bakterii.

Počáteční zájem o bakteriofágy byl velký. V letech 1917 – 1956 bylo publikováno asi 800 odborných prací k jejich problematice. Po nástupu antibiotik byl výzkum ve většině západních zemí Evropy zastaven. Pouze v několika zemích (Francie, Polsko a bývalý Sovětský svaz) léčba nemocí pomocí bakteriofágů pokračovala.
Zájem o bakteriofágy v zemích západní Evropy opět vzrostl s objevem rezistentních bakterií vůči antibiotikům.
Některé experimenty naznačují, že léčba pomocí bakteriofágů je lepší než pomocí antibiotik. Nově se prověřují možnosti jejich využití k zajišťování bezpečnosti potravin.

zavřít