Zákaz reklamy na tabákové výrobky – dodržování stanovených podmínek v EU

Členské státy neplní strategii EU v boji proti tabáku a jeho kouření. ČR je mezi nimi.

Evropská komise počátkem dubna 2006 podnikla opatření proti čtyřem členským státům, které nedodržují stanovené podmínky v oblasti tabákové reklamy. Mezi „hříšníky“ patří i Česká republika. Směrnice o tabákové reklamě 2003/33/ES zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu, dále zakazuje sponzorování mezinárodních událostí a akcí tabákovými společnostmi.

Evropská komise počátkem letošního dubna zaslala „úřední oznámení“ České republice, Itálii, Maďarsku a Španělsku z důvodu nedodržování směrnice o tabákové reklamě 2003/33/ES.

Porušování směrnice se týká především výjimek u zákazu sponzorování, které tyto čtyři státy povolily při provedení směrnice o tabákové reklamě do vnitrostátních právních předpisů. Členské státy mají dva měsíce na to, aby na úřední oznámení odpověděly, a musí uvést své právní předpisy do souladu se směrnicí. V opačném případě přistoupí Komise k dalším krokům řízení pro porušování právních předpisů.
· Česká republika uděluje všeobecnou tříletou odchylku u smluv podepsaných před vstupem právního předpisu v platnost
· Itálie neuplatňuje zákaz sponzorování u událostí, které se konají výlučně na jejím území.

V souladu se směrnicí však musí být zákaz sponzorování uplatňován u všech událostí s dopadem na mezinárodní úrovni (například u událostí přenášených do jiných členských států prostřednictvím televize nebo internetu).

· Maďarsko umožňuje výjimku ze zákazu tabákové reklamy za zvláštních okolností, které se týkají událostí, jež jsou pro Maďarsko hospodářsky důležité.
· Španělsko uplatňuje přechodné ustanovení, kdy zákaz reklamy a sponzorování u motocyklových závodů bude prováděn nejdříve 3 roky poté, co španělský právní předpis vstoupí v platnost.

Směrnice o tabákové reklamě 2003/33/ES byla přijata Evropským parlamentem a Radou v roce 2003 a do 31. července 2005 ji bylo potřeba provést do vnitrostátních právních předpisů. Směrnice zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu. Zakazuje sponzorování mezinárodních událostí a akcí tabákovými společnostmi. Vztahuje se pouze na reklamu a sponzorování na mezinárodní úrovni.
Do její působnosti proto nespadají reklamy v kinech a na billboardech nebo prodejní reklama (např. popelníky nebo slunečníky), ačkoliv ty lze zakázat vnitrostátními právními předpisy. Některé členské státy EU se touto cestou vydaly.

Tabáková reklama v televizi je v Evropské unii zakázána od počátku 90. let a upravuje ji směrnice o televizi bez hranic. Směrnice neumožňuje žádné výjimky.

Komisař pro zdraví a ochranu spotřebitele, Markos Kyprianou, považuje Směrnici o tabákové reklamě za jeden ze základních pilířů v boji proti tabáku a klíčovým prvkem při snižování počtu kuřáků.

zavřít

15. 04. 2006 00:00